Příloha 47.
Sokolská rezoluce z 13. května 1922.
Poměr Sokolstva ke skautingu.
1. Program skautingu jest cizí způsob výchovy bez zvláštního zřetelu k našemu duchu a tělesná výchova mu jest jen menší jeho součástí. Náš program jest výchova v duchu národním, jejímž hlavním prostředkem jest tělesná výchova.
2. Zavésti skauting v plném rozsahu do Sokola nedoporučujeme. Co se dá provésti u nás ze skautského programu v přírodě, vloženo do "Programu výletní činnosti dorostu" a "Výletního řádu pro dorostence" vypracovaného dorostovým odborem ČOS a chystaného "Letního rozvrhu cvičebního pro dorost". Přitom jsme si vědomi, že náš dorost je složen jak ze studentů, tak i z učedníků řemeslných, nejen mládeže městské, ale i venkovské.
3. Mimo to zakládáme osady pro mládež městskou i útlejšího věku.
4. Skauting zdůrazňuje výchovu mravní. Ale mravní výchova jest v našem programu již dávno před skautingem a stále ji prohlubujeme, ovšem v duchu a tradicích sokolských, které se vyvinuly na základě filosofie Tyršovy, filosofie to národa malého a ohroženého. Prostředky, kterých užíváme, jsou vedle cvičení i besedy, přednášky, tlak sokolského prostředí vůbec, sokolské řády a kázeň, osobní příklad starších a pevné vedení zkušených cvičitelů.
5. Skauting užívá ještě táboření ve volné přírodě, práce řemeslné a stopařství.
Táboření soustavně v celém rozsahu není přístupno mládeži řemeslné a není ho třeba mládeži žijící uprostřed přírody na venkově, ba nedalo by se pravidelně prováděti se všemi, vzhledem k počtu sokolské mládeže.
Mimo to táboření dlouhodobě může sváděti mládež k nečinnosti a k zahálce.
Práce v dílnách nejsou zatím u nás možné pro nedostatek místa a potřebného zařízení, avšak uznávajíce výchovný význam tělesné práce, a zejména pro mládež studující, přibíráme všechnu mládež k spolupráci v tělocvičně, k úpravě cvičiště, hřiště atd. Místo k diletantismu v různých řemeslech vedeme dorost k tomu, aby si vážil každé práce vůbec, obzvláště ve svém povolání, a snažil se v něm zdokonaliti tak, aby jej nejen uživilo, ale aby v něm vynikal tvůrčí prací.
Stopařství a slídění není takových hodnot výchovných, aby se zavádělo soustavně do jednot sokolských. Na výletech bystříme smysly mládeže jinými vhodnými prostředky.
6. To jsou vůdčí zásahy pro všechnu naši mládež bez rozdílu věku.
7. Jsme přístupni pokroku, ale pracujeme postupným vývojem, nikoliv překotně a násilně.
/Převzato z "Vestníku župy sokolskej Pohronskej "Detvan", roč. I., z 1. júna 1922, čís. 10 - 11, str. 163./